Berlins nye storflyplass er fortsatt en byggeplass – totalkollaps av tyske «dyder»

I 11 år har det vært bygget på Berlins nye storflyplass (BER). Den er fortsatt en ruin. Kostnadene har blitt 9-doblet fra de første anslagene, og ligger nå et sted mellom 50 og 60 milliarder kroner. Første offisielle åpningsdato var satt til oktober 2011, i mellomtiden har fem nye kunngjorte åpningsdatoer gått i dass. Kort tid før den storstilt annonserte åpningen i juni 2012 (champagnen var kjøpt inn og de 4000 gjestene hadde mottatt invitasjonskortene) oppdaget man at titusenvis av sprinklerhoder manglet, tusenvis av automatiske dører var ute av drift, hundrevis av brannvegger manglet, og at virvaret av 170000 km kabling og rørsystemer levde sitt eget liv. Senere studier viste at bygget noen uker før den planlagte åpningen var 56% driftdyktig, den nåværende sjefen for Flugesellschaft Berlin-Brandenburg (den femte i rekken) hevder at man pr. dato (sommeren 2017) er i havn med «87% av milepælene». I mellomtiden har flyplassen blitt for liten, og vil sannsynligvis være avhengig av at Tegel flyplass drives videre – hvis den i det hele tatt noensinne blir åpnet. En horrorhistorie av galaktiske dimensjoner!
Image result for flughafen berlin brandenburg fotos
Årsaken til misæren ligger i slendrian, arroganse, ignoranse, provinsialisme og politisk-ideologisk overstyring, herunder fra den selvforelskede «Berlin arm aber sexy»-borgermesteren Klaus Wowereit (SPD) – styreleder i flyplassutbyggeren «Flughafen Berlin-Brandenburg» (FBB) i hele den fatale planleggings- og byggeperioden 2002-2012. Han bidro blant annet til å stykke opp avtalen med et høytprofesjonelt privat byggekonsortium i 40 enkeltavtaler med til dels uprofesjonelle Berlinfirmaer (for å sikre oppdrag til det lokale næringsliv), men uten en overordnet ansvarlig entreprenør og uten en skikkelig prosjektorganisasjon – en oppskrift på kaoset som skulle komme! Når de kritiske interne stemmene for alvor begynte å melde seg ble et massivt «tiekartell» satt i sving, munnkurv ble pålagt, møtereferater ble forskjønnet, folk ble sparket fra jobbene sine. Styreleder Wowereit og hans medansvarlige og partifelle, den mer forsakte Brandeburg-ministerpresidenten Michael Platzek, ble godt assistert av lydige godværskikkelser i toppen av FBB. I spissen for tiekartellet sto FFB-direktøren Rainer Schwartz og den tekniske direktøren Manfred Körtgen, den siste en «tirsdag til torsdag-jobber» med millionlønn, som skrev på en doktorgrad samtidig som han skulle lede den tekniske prosjekteringen av en av Europas største byggeprosjekter.

Historien er dokumentert i en 20 siders artikkel i siste utgave av Der Spiegel, et resultat av fire journalisters systematiske arbeid over 7 måneder. Det er noe av det villeste og sykeste jeg har lest av saksprosa på flere 10-år! Den store tragedien er at ingen minister, ingen statsadvokat, ingen bundeskansler synes å ha mot til å stille noen til ansvar. Der Spiegel siterer en kilde høyt opp i systemet på at det er mer enn tilstrekkelig grunnlag for rettslige tiltak mot skikkelser som Schwartz og Körtgen, men at ingen har våget å ta i det fordi det sannsynligvis ville utløst tredjeparts erstatningssøksmål fra aktører som Lufthansa og Air Berlin – og da snakker vi om de virkelig store pengene.

Air Berlin har forøvrig nylig gått konkurs. Det var en av de planlagte storkundene som skulle sikre flyplassen stabile inntekter. Det er godt mulig at det er dette som vil være den endelige spikeren i kista på gigantprosjektet BER. Vi får se. Mest sannsynlig er det nok likevel at flyplassen på et eller annet tidspunkt åpner – med innsjekkingsskranker av afrikansk nøttetre inne og provisorier av nåværende Schönefeld-standard spredd utover jordene. Med på lasset følger også en totalkollaps av alt det man til nå holdt som kjernen i de «tyske dyder.»

Advertisements

Hva synes du?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s