Jürgen Habermas – borgerlig offentlighet i de sosiale medienes æra

Jürgen Habermas har tydeligvis ikke planer om å legge inn årene. For vel to år siden kom hans gigantiske 2-bindsverk «Auch eine Geschichte der Philosophie». Sent i høst publiserte 92-åringen også en kommentar til, og delvis revisjon av, sin klassiske teori om borgerlig offentlighet sett i lys av de nye sosiale medienes fremvekst. Den bærer tittelen «Überlegungen und Hypothesen zu einem erneuten Strukturwandel der politischen Öffentlichkeit» og er publisert i et temanummer av tidsskriftet «Leviathan».

Foto: Wolfram Huke CC-BY-SA 3.0

I en kommentar i Frankfurter Allgemeine Zeitung 14. November 2021 gir avisens medarbeider Oliver Weber et innblikk i noen av hovedpoengene: Habermas synes i utgangspunktet positiv til den „egalitær-universalistiske ambisjonen“ som ligger i de nye sosiale medienes evne til å fremme en «anarkistisk utveksling av spontane meninger», men «den store emansipatoriske lovnaden“ som kunne ligge i dette blir i dag overdøvet av «den grove støyen fra fragmenterte, rundt seg selv kretsende, deloffentligheter». Brukerne av mediene betaler en høy pris for sin frihet.


FAZ´kommentator utlegger Habermas slik: «Nettopp den rasjonaliserende forventningen om at posisjoner i offentlighetens sfære artikuleres slik at de skiller seg fra følelsene og egeninteresse til aktørene i den private sfære, truer med å gå tapt på nettet». Oppløsningen av skillet mellom «offentlig» og «privat» synes å stå sentralt i Habermas refleksjoner her.  

Habermas‘ diagnose av offentlighetens endringer i kjølvannet av de sosiale mediene kan i følge Weber sammenfattes slik:

«So könnte die exklusive Nutzung sozialer Netzwerke „die Wahrnehmung der Öffentlichkeit in der Weise verändert haben, dass die Trennschärfe zwischen ‚öffentlich‘ und ‚privat‘“ verblasst. Jeder kann sich in der „zu Gefallen- und Missfallenklicks abgerüsteten Öffentlichkeit“ an ein breites Publikum wenden, wodurch diese Räume eine „eigentümlich anonyme Intimität“ gewinnen. Sie erscheinen weder öffentlich noch privat, sondern „als eine zur Öffentlichkeit aufgeblähte Sphäre einer bis dahin dem brieflichen Privatverkehr vorbehaltenen Kommunikation“. Die unvermittelte Publikationsfreiheit der Nutzer zerstört demnach die Wahrnehmung von Publizität.»

Habermas’ artikkel bør være interessant og nyttig for alt fra medievitere og eksperter på sosiale medier til folk som steller med deliberativ demokratiteori, offentlighetshistorie eller filosofer med særlig interesse for Habermas. Et abonnement på Leviathan koster riktignok 100 Euro, men tilgang til teksten via f.eks. universitetsbibliotekene vil jo være et godt alternativ.

Hva synes du?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s